👉 Zorganizuj przewidywalne, zrozumiałe dla dziecko otoczenie: stały rozkład urządzenia pomieszczeń, rozłożenie rzeczy w pomieszczeniach, szafach…

👉Ucz przewidywalnych, jasnych procedur i wyborów w zrozumiałym dla dziecka otoczeniu : zamykanie drzwi, gaszenie światła, odkładanie rzeczy na miejsce… wybór z 2 pomiędzy znanymi obiektami: zabawki, jedzenie….

👉Podziel codzienne czynności na konkretne kroki, zaplanuj mini-programy w ramach większej ząb. Może to pomóc dziecku poczuć się bardziej komfortowo przemieszczanie się między czynnościami i zdolność do działania w sposób bardziej niezależny

👉Twórz codzienne plany dnia w postaci zdjęć, symboli, rysunków. Plan dnia obejmuje najważniejsze wydarzenia, występujące chronologiczne jedno po drugim od rana do wieczora: wstanie z łózka, mycie, ubierania, śniadanie…

.👉Rób wszystko w ten sam sposób i w tej samej kolejności każdego dnia, np. obudź dziecko w ten sam przewidywalny sposób każdego ranka

👉Zachęcaj do naśladowania codziennych czynności poprzez modelowanie (pokazywanie, co i jak się robi)

👉Unikaj sytuacji, w których dziecko będzie nadmiernie stymulowane przez ludzi, dźwięk, światło lub ruch

👉Staraj się utrzymać porządek , dobrze, żeby przedmioty w domu miały swoje stałe miejsca

👉Zezwalaj tylko na jeden przedmiot na raz, jeśli dziecko jest przytłoczone nadmierną stymulacją

👉Posegreguj rzeczy wg wybranej kategorii, np. według typu, rozmiaru, koloru itp. Dobrze jest zorganizować pojemniki i pudełka na rozdzielone zabawki: klocki do klocków, lalki do lalek…

👉Umieść symboliczne pojedyncze etykiety na zewnątrz szuflad, szafek, półek, np. zdjęcia, rysunki zabawek (samochód), przyborów szkolnych (zeszyt), naczyń…

👉Jeśli dziecko ma trudności ze zrozumieniem granic i przestrzeni prywatnych, takich jak wspólne sypialni, pomocne może być odgraniczenie obszarów taśmą maskującą

👉Nazywaj w jasny i zrozumiały sposób tę oddzielną, osobistą przestrzeń (np. „biuro”, „warsztat”, „biblioteka prywatna” dziecka itp.👉Stwórz kącik do pracy domowej w cichym miejscu

👉Wyposaż dziecko w „narzędzia” do regulacji emocji i zachowania, w jednym, stałym miejscu, np. piłka do bujania, gniotki…

👉Po dłuższym czasie aktywności dziecka, rób przerwy na odpoczynek

👉Pomóż swojemu dziecku spotykać się z innymi dzieci, które będą pozytywnymi wzorami do naśladowania

((na podstawie A Guide for Daily Living -Parenting Suggestions, Daily Living Tips, and Specific Needs for Infants vs. Adolescents)

Facebook
Skip to content