Hamowanie – zdolność do hamowania, impulsywnych reakcji, regulacja emocji
Utrzymywanie uwagi – koncentracja, nawet w otoczeniu rozpraszających bodźców
Rozpoczynanie zadań – planowo, konsekwentnie, bez odkładania i kończenia później
Pamięć robocza – przechowywanie takich informacji w pamięci, które później można wykorzystać do planowania, korzystanie z wcześniejszych doświadczeń
Planowanie – wyznaczanie celów, planów, priorytetów
Organizacja – zarządzanie czasem, przestrzenią, monitorowanie działań
Elastyczność poznawcza – elastyczna adaptacja do zmieniających się warunków, zdolność do widzenia spraw z różnych stron
Umiejętność korzystania z informacji zwrotnych – zmiana zachowania, działania, wynikająca z naszej reakcji na innych i na odwrót
Metapoznanie – uświadamianie sobie własnych i cudzych uczuć, myśli, działań, zachowań – mentalizacja
Zachęcamy także do przeczytania artykułu B. Poćwiardowskiej: „Wspomaganie rozwoju funkcji wykonawczych dzieci w wieku przedszkolnym, jako wczesne działanie profilaktyczne” (2019)
Abstrakt: „Intensywny rozwój fizyczny, emocjonalno-społeczny, poznawczy i moralny dzieci w wieku przedszkolnym sprawia, że interwencja profilaktyczna wprowadzona w tak wczesnym wieku może przynieść korzyści i prowadzić do znaczących zmian w teraźniejszym i przyszłym funkcjonowaniu dziecka. Dynamiczny rozwój funkcji wykonawczych, który przypada na 4-5 rok życia dziecka, wspomagany w ramach działań profilaktycznych, może się przyczynić do wzmocnienia gotowości szkolnej, wyższych wyników w zakresie umiejętności językowych, matematycznych oraz kompetencji społecznych. W artykule przedstawiono pojęcie funkcji wykonawczych i ich typy. Metodą badawczą zastosowaną do pogłębienia wiedzy na temat umiejętności wykonawczych i ich znaczenia dla rozwoju dzieci była analiza treści. Uwzględniono również argumenty za tworzeniem dzieciom warunków do rozwoju funkcji wykonawczych jako czynnika chroniącego w kolejnych latach edukacji przed przyszłymi zachowaniami antyspołecznymi, uzależnieniami behawioralnymi oraz od substancji psychoaktywnych. W ostatniej części zaprezentowano przykłady działań wczesnej profilaktyki, które można włączyć do edukacji dziecka w wieku przedszkolnym.”