Zmiany w życiu dziecka, mogą dotyczyć wydarzeń znaczących, jak przeprowadzka, zmiana szkoły, wyjazd wakacyjny, jak i tych drobnych dotyczących dnia codziennego np. godziny zajęć, przechodzenie od przyjemnych do mniej przyjemnych zadań itp.Dzieci z FAS ciężko znoszą zmiany i zakłócenia w codziennej rutynie.
Możemy zastosować pomocne strategie, przygotowujące je do mających nastąpić zmian:
Opracuj rytuały „cześć” i „pożegnanie” między Tobą a Twoim dzieckiem. Mogą być to umowne znaki, gesty, obrazki, które pokazujemy przed rozpoczęciem i zakończeniem danej czynności, wydarzenia
Wykorzystaj zdjęcia rzeczywistych ludzi, miejsc i ważnych rzeczy, aby przygotować dziecko na takie wydarzenia, jak przeprowadzka do nowego domu, pójście do dentysty/lekarza, pójście do szpitala lub pójście do nowej szkoły
Nieobecność członka rodziny może być dla dziecka stresująca. Użyj zdjęć osoby i miejsca, które mogą być wyjaśnieniem, gdzie znajduje się nieobecny tata/mama / babcia…
Jeśli dziecko musi przenieść się do nowego domu zastępczego lub adopcyjnego, lub nawet uczęszcza tam na noc, spróbuj, aby codzienne czynności dziecka były podobne, jak w poprzednim domu
Uznaj obawy dziecka dotyczące porzucenia i innych problemów związanych z separacją. Bądź przewidywalny, jak tylko możesz, jednocześnie będąc realistą. Pomóż im rozwiązać problemy z separacją w możliwie najbliższym czasie przed przeprowadzką
Ustal rutynę, aby Twoje dziecko mogło przewidzieć nadchodzące wydarzenia
Oferuj uporządkowany, ograniczony wybór i zachęcaj do podejmowania decyzji
Pomóż dziecku mieć wpływ na środowisko i otoczenie, w którym przebywa, angażuj je w różne aktywności, które możecie wykonywać razem lub równolegle
Naucz dziecko wizualnej lub werbalnej wskazówki, która pomoże mu zrozumieć, że nadszedł czas na rozpoczęcie zadania
Użycie minutników przydaje się na jasne określenie długości trwania danej aktywności Zapowiadaj wcześnie, że dana aktywność wkrótce się skończy
Przygotuj dziecko do szkoły poprzedniego wieczoru i pozwól mu uczestniczyć w tych przygotowaniach np. planując, w co się ubierze, zaoferuj ograniczone i ustrukturyzowane wybory
(A Guide for Daily Living -Parenting Suggestions, Daily Living Tips, and Specific Needs for Infants vs. Adolescents)