Zorganizuj przewidywalne, zrozumiałe dla dziecko otoczenie: stały rozkład urządzenia pomieszczeń, rozłożenie rzeczy w pomieszczeniach, szafach…
Ucz przewidywalnych, jasnych procedur i wyborów w zrozumiałym dla dziecka otoczeniu : zamykanie drzwi, gaszenie światła, odkładanie rzeczy na miejsce… wybór z 2 pomiędzy znanymi obiektami: zabawki, jedzenie….
Podziel codzienne czynności na konkretne kroki, zaplanuj mini-programy w ramach większej ząb. Może to pomóc dziecku poczuć się bardziej komfortowo przemieszczanie się między czynnościami i zdolność do działania w sposób bardziej niezależny
Twórz codzienne plany dnia w postaci zdjęć, symboli, rysunków. Plan dnia obejmuje najważniejsze wydarzenia, występujące chronologiczne jedno po drugim od rana do wieczora: wstanie z łózka, mycie, ubierania, śniadanie…
.Rób wszystko w ten sam sposób i w tej samej kolejności każdego dnia, np. obudź dziecko w ten sam przewidywalny sposób każdego ranka
Zachęcaj do naśladowania codziennych czynności poprzez modelowanie (pokazywanie, co i jak się robi)
Unikaj sytuacji, w których dziecko będzie nadmiernie stymulowane przez ludzi, dźwięk, światło lub ruch
Staraj się utrzymać porządek , dobrze, żeby przedmioty w domu miały swoje stałe miejsca
Zezwalaj tylko na jeden przedmiot na raz, jeśli dziecko jest przytłoczone nadmierną stymulacją
Posegreguj rzeczy wg wybranej kategorii, np. według typu, rozmiaru, koloru itp. Dobrze jest zorganizować pojemniki i pudełka na rozdzielone zabawki: klocki do klocków, lalki do lalek…
Umieść symboliczne pojedyncze etykiety na zewnątrz szuflad, szafek, półek, np. zdjęcia, rysunki zabawek (samochód), przyborów szkolnych (zeszyt), naczyń…
Jeśli dziecko ma trudności ze zrozumieniem granic i przestrzeni prywatnych, takich jak wspólne sypialni, pomocne może być odgraniczenie obszarów taśmą maskującą
Nazywaj w jasny i zrozumiały sposób tę oddzielną, osobistą przestrzeń (np. „biuro”, „warsztat”, „biblioteka prywatna” dziecka itp.Stwórz kącik do pracy domowej w cichym miejscu
Wyposaż dziecko w „narzędzia” do regulacji emocji i zachowania, w jednym, stałym miejscu, np. piłka do bujania, gniotki…
Po dłuższym czasie aktywności dziecka, rób przerwy na odpoczynek
Pomóż swojemu dziecku spotykać się z innymi dzieci, które będą pozytywnymi wzorami do naśladowania
((na podstawie A Guide for Daily Living -Parenting Suggestions, Daily Living Tips, and Specific Needs for Infants vs. Adolescents)